Världen förändras snabbt och den digitala transformationen under pandemin har påverkat arbetsmiljön hos de flesta företag i grunden. Kraven på schemaplanering, legal efterlevnad och säkerhet speglar av sig på personalens engagemang. För företag innebär det en stor omställning – men det finns sätt att automatisera digitala processer för att hantera komplexiteten.
Medarbetarengagemanget i Europa är lägst i världen. I kombination med den utbredda personalbristen, slår konsekvenserna hårt mot svenska företag.
Gallups årliga undersökning visar att engagemangsgraden hos medarbetare i västeuropeiska företag knappast förbättrats över huvud taget på tjugo år.
Givet “The great resignation/The big quit“, kriget att attrahera och behålla talang och hur lågt engagemang som finns i Sverige är det viktigt att förstå den enorma potential som ligger i att höja engagemanget hos sina medarbetare. Och risken i att inte göra någonting.
Om du kan öka engagemanget, ökar produktiviteten, som i sin tur ökar kundnöjdheten. På köpet kan man även få högre flexibilitet och lägre kostnader (Gallup estimerar att enbart lågt engagemang kostar den globala ekonomin 7,8 biljoner dollar – 11% av globalt BNP).
Störst potential ligger dock inte hos kontorspersonalen, utan hos frontlinjepersonalen. De flesta HR-avdelningar har tillgång till en hel del verktyg som kan motverka lågt medarbetarengagemang bland sin kontorspersonal. Men problemet är större för frontlinjepersonal i branscher som tillverkningsindustri, logistik och detaljhandel. Att involvera även dem i planeringen och processer är svårare, tack vare en underinvestering som pågått under årtionden.
Digital Workforce Management är en lösning som möjliggör en digitalisering av HR-processer för alla medarbetare, inklusive frontlinjepersonal, som tidigare inte varit tillgänglig.
Digital Workforce Management integrerar datadriven schemaläggning, tids- och närvarohantering, kapacitetsplanering, kompetenshantering, analyser, självbetjäningstjänster för medarbetare och kopplingar till lön och andra relevanta system i en enhetlig lösning.
Genom att involvera personalen, och då särskilt frontlinjepersonalen, i planering och processer ökar du graden av dagligt engagemang. Åtgärder för processeffektivitet brukar uppskattas och tydliggör pusslet med arbetstimmar både vid planering och kommunikation och förbättrar statistiken när det gäller engagemang och produktivitet.
Fasta tider för bemanning och bristande flexibilitet vid plötsliga förändringar leder ofta till frustration hos medarbetarna. En digital Workforce Management-lösning tar inte bara hänsyn till lönsamhetsfaktorer, utan har också personalens intressen i åtanke och involverar dem aktivt i planeringsprocessen.
Erbjud valfrihet genom automatiserade bytesplattformar där personalen kan byta skift eller tjänster med varandra med ett klick. Algoritmer ser till att endast rätt medarbetare kan byta.
Mobila appar garanterar flexibilitet, oberoende av plats och tid. HR-processer på mobila enheter minskar ledtiderna för administrativt arbete och gör personalen mer tillgängliga.
Med digital personalplanering kan arbetsbelastningen fördelas jämnt i planeringen. Med en veckoräknare kan man t.ex. kontrollera fördelningen av skift över en längre tidsperiod och med en "rättvisräknare" kan man belöna opopulära skift med lediga dagar.
ATOSS Workforce Management motverkar övertid. Den datadrivna schemaplaneringen beräknar automatiskt fördelningen av tillgänglig personal på olika arbetsmodeller och arbetsplatser, med hänsyn till landspecifika bestämmelser.
Digitala workflows ökar personalnöjdheten och gör personalplaneringen effektivare. Snabba och enkla förfrågningar om tidsbokningar, saldohantering och (i värsta fall) tillstånd för övertid gör att onödiga avstämningar undviks.