Företag som är på hugget behöver smidiga processer. Detta är särskilt viktigt för personalprocesserna. Fasta arbetsscheman och strukturer hör till det förgångna – flexibla, behovsbaserade arbetstider förbereder däremot organisationen för framtiden. Då är en kund- och personalorienterad bemanning med hjälp av digital workforce management ett strategiskt verktyg som skapar större flexibilitet och högre produktivitet.
Företag som strävar efter en långsiktig framgång måste kunna reagera snabbt på förändringar. Fluktuerande orderingång i industrin, skiftande kundfrekvens inom detaljhandeln, antal samtal i callcenter, variationer inom vårdsektorns vårdbehov och säsongstoppar inom logistiksektorn medför volatilitet i efterfrågan. Med enhetlig workforce management skapas luft i organisationen så att den alltid kan reagera kostnads- och behovsoptimerat på efterfrågan.
Innovativa arbetstidskoncept och involvering i tidshanteringsprocesser främjar självbestämmandet och personalnöjdheten. Samtidigt bidrar de till en bättre balans mellan arbete och fritid och stödjer slagkraftig employer branding – något som ökar i betydelse i tider med brist på kvalificerad arbetskraft.
Organisationer av alla storlekar ökar sin effektivitet och produktivitet, förbättrar sin servicenivå och produktkvalitet med digital workforce management. Vi får ständigt imponerande belägg för detta påstående genom resultaten från våra projekt. ATOSS-projekt visar på 75% mindre planeringsinsats, 30% lägre ickeproduktiv arbetstid, över 80% färre övertimmar och en fluktuationssänkning med 10%. De visar med all tydlighet vilken stor potential professionell workforce management har. Vill du veta mer? Vi gör gärna en potential analys för ditt företag!