Förändring i luften – Synlab

Höjdpunkter

  • Molnbaserad Workforce Management för över 5 000 anställda
  • Kartläggning av 20 kollektivavtal och 30 företagsavtal
  • 2 800 arbetstidsmodeller och cirka 650 övertidsmodeller
  • Företagsövergripande acceptans tack vare förändringsledning
  • Självbetjäningstjänster för 5 500 medarbetare 
  • Högre planeringskvalitet som kräver betydligt mindre tid
  • Digital hantering av kvalifikationer och certifieringar inom laboratorieverksamhet

Upptäck fler kundcase inom tjänstesektorn

Tänk globalt, agera lokalt. Enligt denna princip analyserar SYNLAB varje år cirka 500 miljoner laboratorieprover i mer än 35 länder runt om i världen. Europas största laboratorieoperatör är en integrerad, end-to-end tjänsteleverantör inom medicinsk diagnostik. I Tyskland stöder SYNLAB läkare och sjukhus på över 100 platser. Planeringen och hanteringen av de cirka 5 500 medarbetarna hanteras med ATOSS Workforce Management i molnet. 
ATOSS Consulting följde SYNLAB redan från början för att säkerställa att projektet löpte smidigt. Målet var att harmonisera de heterogena personalprocesserna på de olika platserna och därigenom skapa en solid grund för det stegvisa införandet av molnlösningen. En detaljerad analys av processerna visade på en enorm potential, men också på projektets komplexitet. Bland annat skulle den nya lösningen återspegla 20 kollektivavtal och 30 företagsavtal, mer än 2 800 arbetstidsmodeller och cirka 650 övertidssystem. Vårt konsultteam gav också ett värdefullt bidrag till change management-processen. Den interna profileringen av lösningen under akronymen SYNChron - som involverade hela projektteamet - var redan en stor framgång.

Tack vare den intuitiva mjukvaran och den professionella projekt- och förändringsledning som ATOSS Consulting tillhandahöll, uppnådde vi snabbt en hög acceptansnivå bland alla parter.


Ariane Luuk
HR Manager Shared Services & HRIS Projects, Synlab Holding Deutschland

Introduktionsprocessen omfattade alla intressenter, ett tillvägagångssätt som skapade acceptans på alla nivåer. Medarbetarna drar nytta av den enkla och intuitiva användningen av den nya självbetjäningsportalen samt av större transparens i alla arbetstidsfrågor. Kvaliteten på schemaläggningen har förbättrats markant, i samband med en betydligt lägre planeringsinsats. Alla de kvalifikationer och certifieringar som är så viktiga för laboratorieverksamheten beaktas i planeringen. På samma sätt integreras alla lagstadgade, löne- och företagsspecifika regler automatiskt i planeringen och schemaläggningen.
SYNChron-projektet skapar mätbart mervärde: effektivare processer, mindre administration, behovsbaserad schemaläggning och förbättrad integration av medarbetarna. Från och med nu kan företaget fokusera ännu mer på sin kärnkompetens - att utföra laboratorietester på kortast möjliga tid och enligt de fastställda höga kvalitetsstandarderna. Vår slutsats: sund och hälsosam Workforce Management.

Källa: ATOSS Kund MAMMUT/ATOSS årsrapport 2018